Ich gościliśmy



Zbigniew Buczkowski

Zbigniew Buczkowski, Jan Machulski, Włodzi-mierz Matuszak - wyje-chali zachwyceni Jano-wem i jego gościnnością więcej »

Pierwszym pomysłem na wypełnienie letnich wieczorów było zaproszenie zespołów muzycznych więcej»

Nasze cykle

Jan-off, Galeria Janów, Z archiwum "F", Seans z Fordem to nasze cykle więcej»

Program 2005

Godzina po godzinie program FART 2005
więcej»

Galeria zdjęć

Oj działo sie w Janowie podczas pierwszego festiwalu FART. A co? A jak? Zapraszamy do galerii zdjęć więcej»

FART 2005 - Zespoły muzyczne

Sursum Corda

W dosłownym tłumaczeniu z języka łacińskiego sursum corda oznacza "w górę serca!, odwagi! wznieście serca (od spraw doczesnych ku Bogu)". 
Jednym zawołanie sursum corda kojarzyć się będzie z toastem, w przypadku piaseckiego zespołu bliższe będzie skojarzenie o religijnych konotacjach. Bo dla muzyków z zespołu Sursum Corda wierzyć, to znaczy chodzić po wodzie, a w codziennym życiu wprowadzać w czyn słowo Boże. Spotkanie z siedmioosobowym zespołem grającym muzykę gospel przygotuje nas do spotkania z życiem i słowem największego Polaka, papieża Jana Pawła II Wielkiego.

Zumba

Słowo "zumba" pochodzi z języka gruzińskiego i oznacza kamień filozoficzny. Nazwa "zumba" pochodzi również od pierwszych liter następujących słów:
Z - zogdzier (z czasem)
U - ubralot (po prostu)
M - moindone (zażyć)
B - bolos ( w koncu)
A - agisruldeba (spełni się)

Zespół z taką nazwą powstał w Tbilisi w 1993 roku. Założyli go kuzyni: Zaza Korinteli i Gija Beżuaszwili (na zdjęciu). Zwołali zespół ze swoich przyjacół i grali charakterystyczny dla Gruzji post-fusion, wtrącając do niego czasami reggae. W krótkim czasie ZUMBA został jednym z najbardziej popularnych młodzieżowych zespołów Gruzji i laureatem lokalnych festiwali.

Zumba

Ciężkie to były czasy. W Gruzji trwała wojna domowa i niekończący się konflikt z Abchazją. Ta sytuacja zmusiła założycieli zespołu ZUMBA do wyjazdu za granicę w poszukiwaniu pracy. Byli w Rosji, w Turcji i innych krajach, a w 1997 roku znalazły się w Polsce - najpierw w Warszawie, potem w Krakowie. Kraków stał się drugą ojczyzną projektu ZUMBA. Tutaj zmienił się styl grup: muzycy prawie całkowicie zrezygnowali z instrumentów elektronicznych i główne miejsce w ich repertuarze zajął gruziński folklor oraz kompozycje stworzone na jego podstawie. W repertuarze grupy są pieśni w języku polskim napisane przez Giję Beżuaszwili.

Orkiestra św. Mikołaja

Orkiestra św. Mikołaja to zespół, który wymyślił folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania w Polsce, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach.

Orkiestra św. Mikołaja

Muzykę "Orkiestry", cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. "białego" śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty ludowe: lirę korbową, saz, cymbały i przeróżne egzotyczne piszczałki. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu, nadając mu mistyczną aurę.

Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim. Obecnie Orkiestra św. Mikołaja ma w repertuarze kilka ponad godzinnych programów: "Z dawna dawnego" - zawierający najciekawsze piosenki zespołu, "Muzyka z Jawornika" - inspirowany folklorem łemkowskim, najnowszy repertuar stanowią wiersze Wandy Czubernatowej do ludowej muzyki karpackiej w aranżacjach zespołu - "O miłości przy grabieniu siana".

Kabaret Moralnego Niepokoju

Wychodzą z założenia, że skoro robią kabaret, to powinno być śmiesznie, ale nie za wszelką cenę. Dlatego członkowie Kabaretu Moralnego Niepokoju, o którym mowa, ani razu nie użyli na scenie słowa "viagra", obce są im też dosadne seksualne dowcipy. Mimo to są ulubieńcami publiczności, bo ich dowcip jest subtelny i błyskotliwy, a przez to porażający.

Kabaret Moralnego Niepokoju